Van alle vormen van marketing, is direct marketing mijn favoriet. Bij een DM campagne wordt namelijk de potentiële klant rechtstreeks benaderd. Dit maakt telemarketing en direct mail (mailings per post) juist krachtige tools om klanten te werven. Zet je direct marketing op de juiste manier in, dan levert je dit een goed rendement op. Het grote voordeel ten opzichte van andere marketingmiddelen is dat deze directe aanpak gepersonaliseerd kan worden en je een gesegmenteerde doelgroep kunt benaderen. Het enige wat je nodig hebt is actuele data en de expertise om een direct mail goed op te zetten. Heb je het doel duidelijk voor ogen? Dan kun je aan de slag met direct marketing.
1. Test en optimaliseer
Een groot voordeel van direct marketing is dat je de resultaten van je campagne heel goed kunt meten en testen. Je kunt met een kleine oplage of een klein belbestand van start gaan en beoordelen of dit het gewenste resultaat oplevert. Soms doet een kleine aanpassing aan het mailstuk of in het belscript wonderen. Maar ook door wijzigingen in de doelgroep kunnen campagnes geoptimaliseerd worden. Zo kun je slecht scorende branches bij je volgende selectie achterwege laten of kun je je met behulp van een regioselectie richten op de best scorende steden of provincies.
2. Vergroot je bereik
Bij een direct marketing campagne kun je ook meerdere kanalen inzetten. Zo kun je je postmailing nabellen. Een telemarketing campagne gaat ook goed samen met een advertentie of een bijsluitercampagne. In dat laatste geval sluit je je flyer of brochure bij in een pakket of magazine van een derde partij. Belangrijk is uniformiteit. Zorg dat de boodschap en tone of voice van de verschillende kanalen goed op elkaar aansluiten. Dat zorgt voor een hogere herkenbaarheid en conversie.
3. Val op in de massa
Kies je voor een direct mail campagne, dan is het selecteren van de juiste doelgroep de volgende stap. Maar hoe zorg je ervoor dat je uiting ook gezien wordt door de ontvanger als deze tussen een stapel folders op de mat ligt? Belangrijk is dat je uiting de aandacht trekt van de ontvanger. Zorg er bij direct mail voor dat je envelop opvalt. Dit kan door gebruik van kleur of juist de totale afwezigheid daarvan. Ook een prikkelende tekst op de envelop helpt. Een andere mogelijkheid is om een voorwerp in de envelop te doen, bijvoorbeeld een pen. Zo’n ‘bobbel’ in de envelop maakt veel mensen nieuwsgierig naar de inhoud.
4. Adresseer en personaliseer correct
Essentieel voor een succesvolle direct marketing campagne is dat je uiting de juiste persoon bereikt. Het is dan ook belangrijk om actuele en correcte gegevens te gebruiken. Denk aan foutloze NAW-gegevens en een werkend telefoonnummer. Zorg ervoor dat de naam van de geadresseerde correct is gespeld en zorg voor de juiste schrijfwijze van bedrijfsnamen en adressen. Tot slot, kies voor een persoonlijke afsluiting met handtekening. Direct marketing is immers 1-op-1 communicatie. Al deze zaken voorkomen irritatie bij de ontvanger, verhogen respons en zorgen voor minder postretouren.
Direct marketing is een zeer succesvolle methode voor het werven van nieuwe klanten, mits je het op de juiste manier inzet. Bij Action Data ben je in ieder geval verzekerd van actuele gegevens, de juiste schrijfwijze en je doelgroep is eenvoudig te selecteren.